top of page

Monique Devine’s foundation poodle, en spesiell historie..

I høst fikk jeg en pakke i posten. Den var fra Unni Andersen, tusen, tusen takk, Unni ! I pakken var en stor og tykk bok med Tittel:  The book of the Poodle, av Anna Katherine Nicholas, Unni har hatt denne boka i mange år, og siden hun visste hvor interessert jeg er i puddel historie og stamtavler, hadde hun bestemt seg for at jeg skulle ha denne boka.


Jeg skal godt nok innrømme at jeg ble veldig glad for boka. Da jeg kom til side 153, møtte øynene et bilde som jeg har på veggen her hjemme, et original maleri, malt av en franskmann som har signert dette maleriet, T Davis.


Maleriet er av Monique Devine’s Foundation bitch,  Freeland’s Fair Weather, og det hang på veggen hjemme hos Monique i mange, mange år….  helt til jeg kom på besøk til henne på 80-tallet.

Hun hadde mange flotte malerier på stueveggen, og  spesielt dette bildet “fanget” meg. Monique så min begeistring, og bestemte seg der og da at jeg skulle ha det med meg hjem til Norge,

Vi fikk pakket inn maleriet i en “box shop” og det ble litt av en pakke. Maleriet er 100 x 75 cm, og veldig tungt…

Da jeg kom hjem til Oslo, var maleriet ikke med flyet. Jeg hadde mellomlandet i København på turen hjem, så det hadde vært en omlasting. Jeg satt og ventet på flere fly fra København, men måtte til slutt reise hjem uten maleriet.

Monique ble nærmest hysterisk, da jeg ringte henne og sa at maleriet ikke var kommet fram, og vi satte begge i gang etterlysning, uten at det kom noe ut av det…  Vi måtte bare vente og se.

Etter en måned fikk jeg en telefon fra tollstasjonen her hjemme, de kunne fortelle at de hadde en pakke det sto mitt navn på, og de lurte på hva som var i pakka. Jeg sa det var et bilde av min veninnes første puddel ( og det var det jo ), Jeg kunne bare da komme og hente det. Jeg var ikke sen om å dra ned og hente det.

Det var ei som ble veldig glad, der borte i USA. Hver gang jeg ser dette maleriet, tenker jeg på Monique Devine, Freeland’s Kennel. Hun var jo fransk, som dette maleriet også er, og hun kjente kunstneren.

Jeg husker hun bestandig sa:  I’m Frrrrench !!

Til historien hører det med å fortelle at jeg hadde to hunder fra henne, INT.NO CH Freeland’s Floodlight, og Freeland Fretwell D’Manorhil,  og Monique tok også turen til Norge for å besøke sine to hunder her.

Under ser dere maleriet på veggen her hjemme hos meg. Et riktig nostalgisk maleri, beskyttet med glass. Under puddelen er en blomsterbord og der står det:  Memere Gigi ..


5 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page